Comisiile de acord unic vor fi operationale din 1 ianuarie 2020

Comisiile de acord unic vor fi operationale din 1 ianuarie 2020

Privitor la Legea 193/2019, supranumită și legea împotriva birocrației, ministrul lucrărilor publice a convocat ieri, 12 noiembrie 2019, o ședință tehnică.  Scopul acestei ședințe a fost stabilirea calendarului de aplicare a legii. Astfel, comisiile de acord unic operationale din 1 ianuarie 2020.

Ion Ștefan, ministrul lucrărilor publice, dezvoltării și administrației, a convocat marți, 12 noiembrie, o întâlnire tehnică. Au fost invitați la ședință inițiatorul legii, președintele Comisiei de Administrație Publică din Camera Deputaților, deputatul Florin Roman, și reprezentanții instituțiilor avizatoare.

Legea 193/2019 prevede o procedură simplificată pentru obținerea autorizațiilor de construire și a certificatelor de urbanism. În plus, a fost stabilit ca aceste documente să fie transmise și în format digital către solicitant.

Simplificarea procedurilor de obținere a avizelor și acordurilor

În newsletter-ul 456, MDRAP a publicat acest anunț ce conține concluzia ședinței tehnice:

Concluzia intalnirii a fost ca, incepand cu 1 ianuarie 2020, Comisiile de Acord Unic trebuie sa devina operationale, astfel incat cetatenii sa nu mai fie nevoiti sa se deplaseze la diferite institutii si sa stea la cozi. Ministrul lucrarilor publice Ion Stefan a anuntat ca normele metodologice de aplicare a legii vor fi puse in dezbatere publica pana pe 2 decembrie, iar pana in data de 20 decembrie va fi stabilita nominal fiecare comisie de Acord Unic de la nivelul Consiliilor judetene si al primariilor resedinta de judet.

Deputatul de Alba Florin Roman, unul dintre inițiatorii acestei legi spune, printre altele, și următoarele:

Astfel, autoritățile administrației publice de la nivel județean și de la nivelul municipiilor reședință de județ competente au obligația de a organiza în cadrul structurilor de specialitate prestarea serviciilor privind obținerea, contra cost la cererea solicitantului, a avizelor și acordurilor necesare autorizării executării lucrărilor de construcții prin intermediul Comisiei pentru acord unic. În situația obținerii avizelor și acordurilor prin intermediul Comisiei pentru acord unic, corespondența dintre autoritățile publice competente cu autorizarea construcțiilor și emitenții de avize se va realiza prin intermediul portalului http://www.edirect.e-guvernare.ro/ ”.

Comisiile de acord unic

Ministrul a anunțat că normele metodologice de aplicare a legii vor fi puse în dezbatere publică până pe 2 decembrie. Până în data de 20 decembrie va fi stabilită nominal fiecare comisie de Acord Unic de la nivelul Consiliilor județene și al primăriilor reședință de județ.

Este aproape de necrezut că s-a ajuns atât de repede la această lege, mai exact un an de la propunerea inițială. Deși acest scenariu se putea pune în practică cu mult timp în urmă, este totuși bine că s-a realizat acum. Rămâne să vedem cum anume toți factorii implicați în procedurile de avizare vor conlucra înspre binele beneficiarilor.

Cu alte cuvinte ne dorim ca să existe beneficii reale pentru solicitanții de autorizații de construire și certificate de urbanism. Totul depinde de noua formulă de comunicare, pe cale electronică, dintre instituțiile statului și avizatori.

Este adevărat că, pentru locuințele unifamiliale, a fost redus numărul de avize și acorduri. Problema care se pune este: solicitanții vor simți o diminuare a poverii în tot acest proces de obținere a avizelor? Faptul că de obținerea avizelor se vor ocupa Comisiile de acord unic va reduce din drumuri la instituțiile de stat și din timp?

Să ținem cont și de faptul că există încă acea categorie de persoane care nu sunt familiarizate cu domeniul digital. Pe lângă aceștia, se mai adaugă ți cei care sunt dispuși să plătească o terță persoană, de exemplu proiectantul, să se ocupe de avize.

Ne așteptăm la mai mult

Pe de altă parte, lucrurile merg spre normalitate. Am spus deja că un asemenea lucru trebuia să se fi realizat de mult. Este de necrezut ca în anul 2019 cetățenii unui stat să fie folosiți drept curierii instituțiilor.

Ne dorim însă mai mult de atât, nu doar simplificarea unor proceduri din domeniul urbanismului. Acest proiect trebuie extins. Trebuie găsite mecanisme și protocoale pentru o relaționare corectă între toate instituțiile de stat. Apoi, dintre acestea și domeniul privat. Așteptăm ziua în care, în spatele unei cereri, fie ea digitală sau nu, să nu mai atașăm nenumărate copii după alte documente.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.