Perioada de valabilitate a autorizației de construire
Unul din factorii importanți ai unei autorizații de construire este perioada de valabilitate. Investitorii și executanții trebuie să știe cât timp au la dispoziție pentru a finaliza execuția lucrărilor de construcții. Este foarte important ca aceste lucrări să fie terminate în perioada de valabilitate a autorizației de construire. În caz contrar apar situații nefavorabile recepționării obiectivului.
De aceea este bine să cunoaștem ce stabilește legislația în vigoare în această privință. Și dacă ne aflăm în situația în care autorizația este expirată, ce am putea face?
Există situații în care posesorii de autorizații de construire au motive întemeiate pentru care nu pot începe lucrările de execuție. În alte cazuri, termenul de valabilitate este depășit din rațiuni financiare, sau chiar personale. Legea 50/1991 actualizată în 2020 oferă clarificări în ceastă privință.
Valabilitate autorizație de construire
Ce este termenul de valabilitate al unei autorizații de construire și cum se determină această perioadă.
Pe autorizații există două termene stabilite de autoritatea publică emitentă. Acestea sunt indicate la punctele C și D din cadrul precizărilor privind autorizația de construire (spre sfârșitul documentului).
C. Durata de execuție a lucrărilor este de …. luni / zile, calculată de la data începerii efective a lucrărilor (anunțată în prealabil), situație în care perioada de valabilitate a autorizației se extinde pe întreaga durată de execuție a lucrărilor de autorizație.
D. Termenul de valabilitate al autorizației este de … luni / zile de la data emiterii, interval de timp în care trebuie începute lucrările de execuție autorizație.
Cum se stabilește perioada de valabilitate a autorizației de construire?
Factorul care determină perioada de valabilitate este formularul F13 - Comunicare privind începerea execuției lucrărilor (9467 downloads ) . Acest formular trebuie depus la autoritatea publică care a emis autorizația de construire în perioada indicată la punctul D. Însă trebuie avută mare atenție, deoarece de cele mai multe ori investitorii fie îl depun imediat după ce au obținut autorizația de construire, fie nu îl depun deloc. Aceste aspecte trebuie bine cântărite deoarece pot avea un impact nefavorabil asupra demersurilor de finalizare a investiției.
Cu acest formular (F13) investitorii anunță data ulterioară la care vor începe execuția lucrărilor de construcții. De fapt, acest lucru reprezintă o obligație din partea investitorilor, conform cu Legea 50/1991 art. 7 alin. (5) și (8):
(5) Autoritatea emitentă a autorizației de construire stabilește o perioadă de valabilitate de cel mult 24 de luni de la data emiterii, interval în care solicitantul are dreptul să înceapă lucrările. Valabilitatea autorizației se extinde de la data consemnată în înștiințarea prevăzută la alin. (8) pe toată durata de execuție a lucrărilor prevăzute prin autorizație, în conformitate cu proiectul tehnic.
(8) Investitorul are obligația să înștiințeze autoritatea emitentă a autorizației de construire, precum și inspectoratul teritorial în construcții asupra datei de începere a lucrărilor autorizate. În caz contrar, dacă constatarea faptei de începere a lucrărilor fără înștiințare s-a făcut în termenul de valabilitate a autorizației, data începerii lucrărilor se consideră ca fiind ziua următoare datei de emitere a autorizației.
Investitorul depune formularul F13 în termen
În cazul în care investitorul a depus formularul F13 în termenul de valabilitate (indicat la punctul D), atunci valabilitatea autorizație se prelungește cu termenul indicat la punctul C începând de la data declarată din formularul F13 ca fiind data la care vor începe execuția lucrărilor.
Caz concret: dețin o autorizație emisă de primărie la data de 01.01.2021, cu durata de execuție 24 luni și termen de valabilitate de 12 luni. În acest caz am dreptul să încep execuția lucrărilor oricând între 01.01.2021 și 31.12.2021 (12 luni). Ca investitor, am obligația să depun la primărie în această perioadă formularul F13 în care trebuie să declar data la care vor începe execuția lucrărilor de construcții. Să presupunem că pe data de 15 septembrie 2021 depun la primărie formularul F13 prin care anunț că încep lucrările de execuție la data de 25 septembrie 2021. Perioada de valabilitate a autorizației mele se prelungește automat cu 24 de luni începând cu data de 25 septembrie 2021. Deci autorizația mea expiră în data de 24 septembrie 2023.
Așadar, se înțelege cât de importantă este depunerea acestei comunicări, în special pentru investitori. Avantajul este oferit de stabilirea corectă a perioadei de valabilitate a autorizației de construire, astfel încât să corespundă necesităților execuției investiției.
Investitorul nu depune formularul F13 în termen
Dacă investitorii nu depun comunicarea în termen, prin Legea 50/1991 art. 7 alin (8) se stabilește automat data începerii execuției ca fiind ziua următoare date de emitere a autorizației.
Acest lucru scurtează perioada de valabilitate a autorizației și, de cele mai multe ori, nu corespunde cu situația din teren. Din neglijență un investitor nu depune în termen comunicarea de începere la primărie, dar nici nu începe execuția lucrărilor de construcții. Fie se încadrează în termenul care a mai rămas din durata de execuție, fie scoate o altă autorizație în anumite condiții.
Iată mai jos textul din Legea 50/1991 actualizată, care permite scoaterea unei noi autorizații de construire în regim mai simplu, dar cu încadrarea într-un termen:
Art. 7 alin. (6) În situația neînceperii lucrărilor în termenul de valabilitate al autorizației de construire sau a schimbării de temă și dacă nu au fost aprobate reglementări urbanistice diferite față de cele în temeiul cărora a fost emisă autorizația inițială, se va putea emite o nouă autorizație de construire în baza aceleiași documentații pentru autorizarea executării lucrărilor de construire/desființare, fără a fi necesar un nou certificat de urbanism și fără obținerea unor noi avize/acorduri, în măsura în care această nouă autorizație de construire este solicitată într-un interval de timp egal cu termenul de valabilitate al autorizației de construire inițiale. În cazul schimbării regimului de protecție al imobilului sau al zonei în care se află acesta, de la data emiterii autorizației până la noua solicitare de autorizație este necesară reconfirmarea avizului emis de către autoritatea emitentă responsabilă cu problematica protecției.
Investitorul începe execuția dar nu se încadrează în termenul de valabilitate
În această situație investitorul a început execuția dar nu poate finaliza execuția lucrărilor în termenul de valabilitate al autorizației. Investitorul poate solicita o nouă autorizație de construire pentru stadiul fizic rămas de executat la data solicitării. Și tot în regim simplu, adică în baza aceluiași certificat de urbanism și acelorași avize și acorduri.
Art. 7 alin. (6^1) În situația nefinalizării lucrărilor în termenul de valabilitate al autorizației de construire se va putea emite o nouă autorizație de construire, corespunzător stadiului fizic al realizării lucrărilor autorizate la data solicitării, pentru continuarea lucrărilor cu respectarea prevederilor documentației pentru autorizarea lucrărilor de construire/desființare inițiale, fără a fi necesar un nou certificat de urbanism și fără obținerea unor noi avize/acorduri.
Investitorul întrerupe execuția lucrărilor și depășește durata autorizată
Dacă nu au fost luate măsuri de conservare conform cu legislația în vigoare, factorii implicați în proiect vor trebui să efectueze o expertiză tehnică și să elaboreze o documentație tehnică. În caz contrar nu se poate relua execuția lucrărilor.
Art. 7 alin. (6^2) În cazul întreruperii execuției lucrărilor pe o perioadă care depășește durata de execuție înscrisă în autorizația de construire/desființare, fără aplicarea măsurilor de conservare, continuarea lucrărilor rămase de executat se va putea face numai având la bază o documentație tehnică întocmită în conformitate cu concluziile unui raport de expertiză tehnică a lucrărilor executate privind respectarea cerințelor fundamentale aplicabile.
Prelungirea valabilității autorizației de construire
Se poate prelungi valabilitatea autorizației de construire cu cel puțin 15 zile lucrătoare înaintea expirării acesteia.
Art. 7 alin. (7) Prin excepție de la prevederile alin. (6) și (6^1), în cazul justificat în care lucrările de construcții nu pot fi începute ori nu pot fi executate integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autorității emitente prelungirea valabilității autorizației cu cel puțin 15 zile lucrătoare înaintea expirării acesteia. Prelungirea valabilității autorizației se poate acorda o singură dată și pentru o perioadă nu mai mare de 12 luni.
Art. 7 alin. (7^1) Prelungirea valabilității autorizației de construire/desființare se înscrie în originalul autorizației inițial emise, fără a fi necesară prezentarea unei alte documentații. În această situație, emitentul autorizației are obligația de a comunica decizia solicitantului, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la depunerea cererii.
Art. 7 alin. (7^2) Valabilitatea autorizației se extinde pe toată durata de execuție a lucrărilor prevăzută prin autorizație, începând cu data începerii lucrărilor notificată conform alin. (8). În situația nerespectării obligației de notificare, durata de execuție stabilită în autorizația de construire se calculează de la data emiterii autorizației de construire.
Implicațiile nerespectării legislației privind perioada de valabilitate a autorizației de construire
Aspectul cel mai des întâlnit este neîncadrarea în termenul de valabilitate al autorizației. Investitorii trebuie să fie atenți când declară că vor începe lucrările prin formularul F13. Este legal, dar nu înțelept să depunem imediat comunicarea de începere (F13) fără să începem efectiv execuția lucrărilor.
În alte situații investitorii care au depășit termenul de valabilitate al autorizației de construire se pot trezi în situații neplăcute. Acestora li se pot cere refacerea documentației de proiectare, emiterea unui nou certificat de urbanism cu noi solicitări de avize și acorduri. Se poate solicita efectuarea unei expertize tehnice în cazul executării parțiale a lucrărilor.
În orice caz, lucrurile se complică și investiția devine o povară financiară pentru investitori. Nu mai discutăm despre timpul finalizării investiției, care se extinde în mod inveitabil pe o perioadă mai mare până la efectuarea recepției la terminarea lucrărilor.
Depășirea valabilității autorizației de construire poate aduce multe neajunsuri. Am observat, însă, că în unele situații investitorii pot apela la prelungirea autorizației sau la scoaterea uneia alte autorizații în regim mai simplu. Dacă cunosc reglementările oferite de Legea 50/1991, investitorii pot să acționeze în favoarea lor, pentru a rămâne în legalitate cu lucrările de execuție.
Buna ziua.
Am urmatoarea situatie: AC valabila, emisa in februarie 2024. Vreau sa incep lucrarile. Insa am observat ca unele avize din dosarul de autorizare sunt expirate (asta pentru ca durat mult pana s-a depus dosarul). Cum trebuie procedat in aceasta situatie? Va multumesc
Bună ziua, avizele și acordurile din dosarul dvs. de autorizare au stat la baza emiterii autorizației de construire. De îndată de ați obținut autorizația de construire aceste avize și acorduri nu vă mai sunt necesare. De acum trebuie să vă încadrați în perioada de valabilitate a autorizației de construire. O zi bună.
BUNA ZIUA
O CASA -, ROPRIETATEA COPILULUI MEU, ESTE FINALIZATA DE MAI MULT DE 5 ANI DAR NU A PLATIT COTA PARTE PTR. ISC, IAR PRIMARIA NU VREA SA O TREACA PE ROL. CUM SE POATE REZOLVA ?
TEL 0720222287
Bună ziua, am înțeles că terenul este proprietatea fiului dvs. și că are o autorizație de construire de acum 5 ani dar nu a anunțat începerea lucrărilor la Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) și nu a plătit cotele. În general, în asemenea situații, dacă fiul dvs. a depus comunicarea de finalizare a lucrărilor în termen la primărie (sau consiliu local) în termenul de valabilitate al autorizației de construire, ISC-ul va percepe penalități pentru neplata acelor cote inițiale. Deci nu e treaba primăriei dacă au fost plătite sau nu acele cote. Din experiență am observat faptul că ISC nu are probleme cu autorizațiile ieșite din valabilitate. ISC doar calculează taxele și penalitățile după care emite acea adeverință de plată a cotelor legale. Așadar, primăria este cea care decide dacă va efectua recepția la terminarea lucrărilor.
Însă dacă nu a fost depus formularul F15 la primărie în termenul de valabilitate al autorizației, lucrurile sunt total diferite. Funcționarii din cadrul departamentului urbanism vă vor explica ce trebuie să faceți în această situație.
Buna ziua, am următoarea speță , intr o comună aprox 90% din proprietari au următoarea problema: Au construit locuințe respectând autorizațiile de construire in perioada 2011-2020 (in regie proprie) , dar nu i a învățat nimeni și fiind plecați prin țări străine nu au știut că la sfârșit să ceară recepție la finalizarea lucrărilor. In concluzia primariei au ieșit din valabilitate autorizatiei și nu se mai poate da. Corect legal ! Primăria îi trimite la expert tehnic pentru a intra în legalitate ! (Care implica costuri mari 3000-4000 lei cam cat au dat ei la întocmirea autorizației ) . Ce soluții ar fi mai puțin costisitoare ?? Citind răspunsurile de pe site eu mă gândesc să zica că lucrările sunt executate în proporție de 90 % și să ceară Autorizarea lucrărilor ramase de efectuat (pe baza la aceleași avize și același proiect) iar la finalizare să facă și recepția lucrărilor! Cum credeți că e mai bine? Menționez că ei au făcut locuințe pentru familiile lor și nu sa le vanda, dar doresc sa la poate intabula pentru a obține fonduri din Programul Verde – fotovoltaice și altele !
Bună ziua, sunt multe astfel de cazuri, așa cum ați indicat și dvs., în care benficiarii autorizațiilor de construire nu au finalizat și documentele la sfârșitul realizării construcției. În această situație îi poate scăpa doar dacă au depus la primărie formularul F15 de comunicare finalizare lucrări în perioada de valabilitate a autorizației. Altfel, dacă autorizația a expirat, rămân puține variante.
În cazul în care se dorește prelungirea autorizației, obținerea unei noi autorizații pentru stadiul fizic rămas de execuat se poate face doar cu respectarea termenului de cel mult 45 de zile lucrătoare înainte de expirarea autorizației de construire – Legea 50/1991 art. 7 alin (7)
În cazul în care nu pot fi terminate lucrările în termenul stabilit, se poate aplica într-adevăr art. 7 alin. (6^1):
(6^1) În situația nefinalizării lucrărilor în termenul de valabilitate al autorizației de construire se va putea emite o nouă autorizație de construire, corespunzător stadiului fizic al realizării lucrărilor autorizate la data solicitării, pentru continuarea lucrărilor cu respectarea prevederilor documentației pentru autorizarea lucrărilor de construire/desființare inițiale, fără a fi necesar un nou certificat de urbanism și fără obținerea unor noi avize/acorduri.
Însă în această situație trebuie avut în vedere alineatul următor al articolului 7:
(6^2) În cazul întreruperii execuției lucrărilor pe o perioadă care depășește durata de execuție înscrisă în autorizația de construire/desființare, fără aplicarea măsurilor de conservare, continuarea lucrărilor rămase de executat se va putea face numai având la bază o documentație tehnică întocmită în conformitate cu concluziile unui raport de expertiză tehnică a lucrărilor executate privind respectarea cerințelor fundamentale aplicabile.
Aici se poate interveni, eventual, în funcție de stadiul de realizare al fiecărei construcții în parte. O clădire realizată întegral, care este tencuită la exterior, are sistem de termoizolare la pereții exteriori, geamuri montate, acoperiș și învelitoare montată, sistem de încălzire funcționabil ce protejează clădirea pe perioada friguroasă, se poate considera că are măsuri de conservare și nu impune realizarea unei expertize tehnice. Dar dacă o clădire este parțial realizată și a fost expusă la perioada friguroasă fără măsuri de conservare a elementelor structurale, se impune expertizarea acesteia.
Mai este și art. 36 alin. (6) care se aplică construcțiilor realizate fără autorizație de construire, dar care solicită, de asemenea, realizarea unei expertize tehnice pentru obținerea certificatului de atestare a edificării construcției de la primărie:
(6) Dreptul de proprietate asupra construcțiilor se înscrie în cartea funciară în baza unui certificat de atestare, care să confirme că edificarea construcțiilor s-a efectuat conform autorizației de construire și că există proces-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, sau, după caz, a unei adeverințe/unui certificat de atestare a edificării construcției. În cazul construcțiilor pentru care execuția lucrărilor s-a realizat fără autorizație de construire, iar împlinirea termenului de prescripție prevăzut la art. 31 nu mai permite aplicarea sancțiunilor, certificatul de atestare/adeverința privind edificarea construcției va fi emis/emisă în baza unei expertize tehnice cu privire la respectarea cerințelor fundamentale aplicabile privind calitatea în construcții, inclusiv cu încadrarea în reglementările de urbanism aprobate, care să confirme situația actuală a construcțiilor și respectarea dispozițiilor în materie și a unei documentații cadastrale. În situația în care în expertiza tehnică se constată neîndeplinirea tuturor cerințelor fundamentale și a celor relative la încadrarea în reglementările de urbanism, nu se eliberează certificatul de atestare/adeverința privind edificarea construcției.
Buna seara ! La data de 21.06.2022 am obtinut de la Primarie autorizatia de construire cu valabilitate 12 luni si termen de executie de 12 luni .La data de 04.07.2022 am inaintat Comunicarea privind inceperea lucrarilor catre Primarie si ISC. Din motive financiare nu reusesc sa finalizez lucrarea pana la data de 04.07.2023. Pot sa obtin de la Primarie prelungirea autorizatiei de construire ? Va multumesc !
Bună ziua, conform cu art. 7 alin (7) din Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții puteți cere prelungirea autorizației cu cel puțin 45 de zile lucrătoare înaintea expirării acesteia.
art. 7 alin (7)
(7) Prin excepție de la prevederile alin. (6) și (6^1), în cazul în care lucrările de construcții nu pot fi începute ori nu pot fi executate integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autorității emitente prelungirea valabilității autorizației cu cel puțin 45 de zile lucrătoare înaintea expirării acesteia. Prelungirea valabilității autorizației se acordă gratuit, o singură dată și pentru o perioadă nu mai mare de 24 de luni.
În caz contrar va trebui să solicitați eliberarea unei noi autorizații de construire pe motiv de nefinalizare lucrări în termen de valabilitate. Primăria va emite o nouă autorizație fără a fi necesar un nou certificat de urbanism și fără obținerea unor noi avize/acorduri. Însă veți avea nevoie de proiectantul dvs. care să vă realizeze un memoriu pentru stadiul fizic rămas de executat.
art. 7 alin (6^1) din Legea 50/1991
(6^1) În situația nefinalizării lucrărilor în termenul de valabilitate al autorizației de construire se va putea emite o nouă autorizație de construire, corespunzător stadiului fizic al realizării lucrărilor autorizate la data solicitării, pentru continuarea lucrărilor cu respectarea prevederilor documentației pentru autorizarea lucrărilor de construire/desființare inițiale, fără a fi necesar un nou certificat de urbanism și fără obținerea unor noi avize/acorduri.
Bună ziua, aș aprecia un răspuns, dacă se poate, pentru următoarea situație: La un obiectiv de investiții am avut 3 autorizații de construire. Intrucât in perioada de valabilitate primei AC nu au fost începute lucrările, la finalizarea valabilității am solicitat o nouă autorizație; s-a emis o noua AC. In intervalul de valabilitate a acestei autorizații (AC 2) au început lucrările și a fost comunicată începerea execuției lucrărilor la emitentul AC si la ISC (s-au plătit cotele aferente). Pentru că nu s-a reușit finalizarea lucrărilor și pentru a ne încadra în prevederile legii 50/1991 am solicitat încă o autorizație de construire pentru a continua lucrările, drept pentru care avem AC 3- continuare lucrari. Întrucât lucrările erau începute și comunicate nu am anunțat ISC de continuarea lucrărilor.
La finalizarea lucrărilor am făcut demersurile pentru regularizarea AC-urilor la emitentul acestora și totul a fost în regula. La ISC însă deși am făcut regularizarea cotelor 0,1% și 0,5% conform legii, am achitat sumele rezultate conform Declarației privind valoarea reală a lucrărilor, ISC-ul a calculat penalități la prima autorizatie – care nu a fost “folosită”, întrucât nu am inceput lucrările și penalități la AC 3 pentru continuare lucrări pentru că nu am anunțat începerea lucrărilor. Nu am găsit în lege o prevedere despre cum ar fi fost corect de acționat pentru AC 3 cu ISC-ul.
Bună ziua, în mod normal penalitățile se aplică pentru sumele datorate și neplătite, respectiv 0,1% din valoarea AC și jumătate din 0,5% din valoarea AC. Aceste penalități sunt calculate pentru perioada dintre ziua în care s-a născut datoria de plată și data efectivă a documentului de plată.
Acum tot ce pot deduce este că fie există o neînțelegere privind a doua autorizație de construire în sensul că este considerată continuare de execuție lucrări, fie ISC a observat că data declarării începerii lucrărilor din formularul F14 este anterioară datei depunerii acestui formular la ei în unitate. Astfel data datoriei de plată devine ziua următoare a datei emiterii autorizației. Chiar și așa, nu ar trebui să ia în considerare la calculul penalităților prima autorizație AC1, ci AC2.
În ceea ce privește AC3 pentru restul de executat nu ar trebui să existe penalități, deși obligația depunerii formularului F14 (începere lucrări) este valabilă și pentru această autorizație. În practică am observat că în astfel de cazuri când există autorizație pentru rest de executat nu se plătesc taxele decât la final când se fac regularizările pe valoarea finală/reală. Dar, repet, penalități nu ar trebui să existe.
În concluzie, verificați datele înscrise în formularul F13 depus la AC2 la primărie/consiliu. Data declarării începerii lucrărilor trebuie să nu fie anterioară datei de înregistrare a formularului la primărie/consiliu. Apoi verificați data documentului de plată a taxelor către ISC. Cu aceste documente mergeți din nou la ISC și rugați să vă recalculeze penalitățile deoarece datoria de plată a apărut cu ocazia AC2.
Pe spatele formularului F16 de comunicare încheiere execuție lucrări ce se depune la ISC există un paragraf care spune așa:
În cazul în care data anunțată pentru începerea lucrărilor, este anterioară depunerii/transmiterii formularului, se va considera că lucrările au început a doua zi după eliberarea autorizației de construire/desființare.
Cel mai probabil că acest lucru au făcut și nu v-au cerut formularul F13 pentru verificare.
Buna ziua am o autorizație ce a expirat a fost emisă in 02.2020 din cauza pandemiei și a altor probleme de sănătate nu am putut începe construcția , Menționez nu am făcut anunțul se începere a construcției la ISC, vb de legea nr 15 pentru tineri acuma mi-ai dori sa încep construcția dar primăria vrea sa îmi retina terenul deoarece nu m-am încadrat Menționez plătit tot la zi impozit și restu actelor plan tot ce pot sa fac sa reobțin o autorizație mulțumesc
Bună ziua, din Legea 15/2003:
Articolul 6
(1) Beneficiarul terenului pentru construirea unei locuinţe proprietate personală este obligat să înceapă construcţia locuinţei în termen de un an de la data atribuirii terenului şi să o realizeze cu respectarea prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În cazul nerespectării condițiilor prevăzute la alin. (1), prin hotărâre a consiliului local i se retrage beneficiarului dreptul de folosință asupra terenului atribuit.
Nefiind prevăzute alte măsuri pentru situații excepționale în cadrul acestei legi, primăria acționează în baza articolului 6 alin. (1) și (2).
Ar trebui să vă adresați unui avocat care să vă analizeze situația.
Buna ziua
am si eu situatia in care nu ma incadrez cu lucrarile nici in peroada de prelungire a autorizatiei de construire, in acest caz cum trebuie sa procedez, cer receptie partiala sau solicit direct alta autorizatie.
Iar in legatura cu anuntul inceperii lucrarilor la ISC si la primarie , se procedeaza ca si la autorizatia initiala ?
In cazul receptiei partiale trebuie sa achit restul taxelor la ISC sau acestea se achita doar la finalizarea lucrarilor?
Multumesc
Bună ziua, în cazul în care vă aflați dvs. se aplică prevederile din Legea 50/1991 art. 7 alin. (6^1)
(6^1) În situația nefinalizării lucrărilor în termenul de valabilitate al autorizației de construire se va putea emite o nouă autorizație de construire, corespunzător stadiului fizic al realizării lucrărilor autorizate la data solicitării, pentru continuarea lucrărilor cu respectarea prevederilor documentației pentru autorizarea lucrărilor de construire/desființare inițiale, fără a fi necesar un nou certificat de urbanism și fără obținerea unor noi avize/acorduri.
Așadar, dacă nu aveți modificări de temă și nu vă încadrați în termenul de valabilitate al autorizației de construire, trebuie să vă adresați departamentului urbanism din cadrul primăriei (sau la instituția care a emis autorizația de construire) și să solicitați emiterea unei noi autorizații de construire, în baza articolului de mai sus din Legea 50/1991. Vi se va solicita și o documentație derivată din DTAC prin care se evidențiază stadiul fizic al lucrărilor realizate în baza autorizației de construire precum și lucrările rămase de executat până la finalizare. Această documentație o va întocmi proiectantul dvs.
În legătură cu procesul-verbal de recepție parțială, acest act se încheie între beneficiar și executant atunci când beneficiarul preia părți din obiectiv. Nu aveți nevoie de acest act. În documentația întocmită de proiectant pentru noua autorizație de construire acesta va stabili stadiu fizic realizat și cel rămas de realizat.
Cu noua autorizație de construire obținută va trebui să urmați aceeași pași privind comunicările de începere execuție lucrări (F13 la primărie, F14 la ISC) dar la ISC nu veți plăti taxele decât atunci când veți finaliza lucrările, în momentul când veți avea declarația privind valoarea finală a clădirii de la primărie.
Buna
Va rog mult am nevoie de sugestie un sfat ce pot face ..Am o autorizatie de constructie valabila, taxa platita la isc pe valoarea din autorizatie(declarata inceperea lucrarii tot )Problema este ca m-am abatut din necunostinta de cauza cu un metru pe lungimea casei aveam 9metri pe 8 si am facut casa 10metrii pe 8 a crescut suprafata casei cu 13 mp (jos 8si sus 5 casa este tip Aframe lemn pe temelie beton Temelia are aceiasi suprafata ca in proiect doar cu un zid mam extins in rest pastrand scita casei .Decizia crunta a primariei/urbanism este ca nu ami inchide lucrarea pana nu fac un nou proiect cu parametrii actuali (alt proiect alti bani alte luni de asteptare ) Mie tare greu sa o iau de la capat plus aproape 6000 lei pierduti si atata stres ce mai pot face ceva mai usor fara a schimba cu alt proiect ???se poate cu o declaratie o planse o extindere ceva ??Multumesc mult .
Bună ziua, în situația prezentată de dvs. ar trebui să luați legătura cu proiectantul ce a întocmit documentația pentru obținerea autorizației de construire. În funcție de constatările făcute în teren, acesta va lua măsurile necesare modificării proiectului (notă de constatare, dispoziție de șantier, planuri modificatoare). În anumite situații se poate impune efectuarea unei expertize tehnice. Cu aceste documente întocmite pentru modificarea proiectului va trebui să fiți în regulă. Însă departamentul urbanism are dreptul de a decide dacă veți continua cu autorizația de construire pe care o aveți acum sau cu solicitarea unei noi autorizații de construire dar fără obținerea de noi avize și acorduri și, bineînțeles, cu respectarea reglementărilor de urbanism, codul civil și calitatea în construcții.
Vă rog să citiți și acest articol publicat pe site-ul isc.gov.ro privind Schimbarea soluțiilor tehnice din proiect înainte sau pe parcursul execuției lucrărilor
CEREREA DE PRELUNGIRE A VALABILITATII SE POATE DEPUNE INAINTE DE :
-expirarea termenului de executie
-expirarea termenului de incepere a lucrarilor
sau altfel spus , pot cere prelungirea valabilitatii in cazul in care nu ma incadrez cu finalizarea executiei ?
MULTUMESC
Da, puteți solicita prelungirea valabilității dacă nu reușiți să finalizați lucrările în termenul stabilit, dar trebuie ca autorizația să fie în valabilitate și cu cel puțin 45 de zile lucrătoare înainte de expirare.
Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții art. 7 alin. (7):
(7) (…) în cazul în care lucrările de construcții nu pot fi începute ori nu pot fi executate integral la termenul stabilit, investitorul poate solicita autorității emitente prelungirea valabilității autorizației cu cel puțin 45 de zile lucrătoare înaintea expirării acesteia. Prelungirea valabilității autorizației se acordă gratuit, o singură dată și pentru o perioadă nu mai mare de 24 de luni.
Astfel, cererea de prelungire a a valabilității autorizației de construire se poate depune cu cel puțin 45 de zile lucrătoare înaintea expirării acesteia. Indiferent de situația dvs., dacă ați început lucrările sau nu, trebuie ca autorizația de construire să fie în valabilitate.
Acest lucru înseamnă:
– dacă nu ați început lucrările, deci nu ați depus formularul F13 de comunicare începere execuție lucrări la primărie, autorizația trebuie să se înscrie în perioada de la punctul D (termenul de valabilitate al autorizației) și cu cel puțin 45 de zile înainte de expirare;
– dacă ați început lucrările, atunci trebuie să calculați corect valabilitatea autorizației de construire, în funcție de data declarată în formularul F13 la primărie. Astfel, de la data declarării începerii lucrării (nu data depunerii) se scurge durata de execuție a lucrărilor înscris în autorizația de construire la punctul C. În acest termen trebuie să vă încadrați, și cu cele 45 de zile lucrătoare înainte de expirare.
Dacă nu ați depus formularul F13 de comunicare începere lucrări la primărie, lucrurile sunt diferite.
Bună ziua, taxele respective le am achitata deja atunci când am achitat autorizația, doar nu am depus la ISC copia după autorizație, copia după chitanța cu plățile și comunicarea începeri lucrărilor.
Dacă le-ați achitat deja, probabil prin intermediul primăriei, atunci ar trebui să fie totul în regulă.
Mergeți la ISC cu copia documentului de plată, copie autorizației de construire, copie plan de situație, copie comunicării de începere la primărie (formular F13) împreună cu declarația privind valoarea reală și înștiințarea către ISC a valorii finale, documente ce vi se vor emite de primărie acum. ISC va calcula sumele rămase de plată, dacă este cazul, însă nu veți avea penalități dacă data plății cotelor este anterioară sau egală cu data comunicării începerii lucrărilor.
Bună ziua, ce se întâmplă dacă nu am depus actele la ISC,la începutul construcției?
Bună seara,
în cazul în care nu ați depus formularul F14 de comunicare începere execuție lucrări la ISC:
– nu ați plătit în termen cotele de 0,1% și jumătate din 0,5% din valoarea autorizației de construire;
– la data la care veți merge la ISC să obțineți adeverința pentru plata cotelor legale vi se vor calcula penalități;
– penalitățile sunt calculate la 0,15% pe zi de întârziere și se calculează începând cu ziua imediat următoare datei la care obligația legală devine scadentă;
– penalitățile calculate la cota de 0,1% nu vor depăși suma datorată;
– penalitățile aferente cotei de 0,5% se vor calcula până la data plății efective, putând depăși suma datorată.
Mai multe detalii despre aceste penalități veți găsi și în articolul cote legale ISC/
Buna ziua, urmeaza sa imi expire prelungirea autorizatiei de construire, de la primarie mi-au cerut un memoriu justificativ si deviz cu lucrarile ramase dar de la arhitect. Arhitectul mi a spus ca acest lucru se obtine de la dirgintele de santier , ca el nu mai are treaba cu lucrarea. Am obtinut acest lucru de la diriginte dar cei de la primarie nu vor sa imi emita o noua autorizatie fara memoriul de de la arhitect.. am sunat la alta primarie si mi-au spus ca acea foaie o obtin de la dirigintele de santier. Ce as putea face? Sau care sunt pasii pentru obtinerea unei noi autorizatii daca nu am terminat constructia in termen? Multumesc
Bună seara. În cazul prezentat de dvs. se aplică prevederile art. (6^1) din Legea 50/1991:
În situația nefinalizării lucrărilor în termenul de valabilitate al autorizației de construire se va putea emite o nouă autorizație de construire, corespunzător stadiului fizic al realizării lucrărilor autorizate la data solicitării, pentru continuarea lucrărilor cu respectarea prevederilor documentației pentru autorizarea lucrărilor de construire/desființare inițiale, fără a fi necesar un nou certificat de urbanism și fără obținerea unor noi avize/acorduri.
Pentru că în normele metodologice de aplicare a Legii 50/1991 există unele prevederi legate de prelungirea autorizației de construire unde se cere din partea arhitectului:
Documentația tehnică derivată din D.A.T.C./D.A.T.D – după caz – prin care se evidențiază stadiul fizic al lucrărilor realizate în baza autorizației de construire/desființare nr. din data de, precum și lucrările rămase de executat până la finalizare
se pot trage următoarele concluzii:
Stadiul fizic al lucrărilor îl puteți obține de la dirigintele de șantier. În cazul în care primăria vă solicită și din partea arhitectului o documentație tehnică pentru restul de executat, arhitectul trebuie să întocmească documentația derivată din DTAC-ul inițial pentru restul de executat, pentru că nu există schimbări de soluții.
Dacă arhitectul spune că nu mai are treabă cu lucrarea, îi puteți spune că are obligație legală prin Legea 10/1995 privind calitatea în construcții: art. 23 h) de asigurarea asistenței tehnice, conform clauzelor contractuale, pentru proiectele elaborate, pe perioada execuției construcțiilor sau a lucrărilor de intervenție la construcțiile existente
Nu este precizata in lege , si nici nu este comentata aici ,urmatoarea situatie :
Investitorul nu depune formularul F13 , dar incepe executia lucrarilor ,nu depune nici la I.S.C. anunt de incepere lucrare .
Cum se calculeaza in acest caz perioada de valabilitate a autorizatiei ?
Cu multumir !
Bună seara, în cazul menționat de dvs. termenul precizat în autorizația de construire la punctul D (perioadă în care trebuie începute lucrările de execuție) se pierde, iar investitorul trebuie să se încadreze în perioada precizată la punctul C din autorizație, cea de execuție, care se calculează din ziua următoare a datei de emitere a autorizației.
Seara frumoasă!
Bună ziua, după datele menționate de dvs. autorizația este valabilă până la data de 14.03.2022. În cazul acestei autorizații perioada de valabilitate de la punctul D) este mai mare decât perioada de execuție de la punctul C). Era mult mai bine dacă durata execuției era mai mare.
va rog sa ma ajutati cu un raspuns:
autorizatie de construire eliberata la data de 10.12.2020
formular F3 cu data de incepere lucrare 15.03.2021
C. Durata de execuție a lucrărilor este de 12 luni / zile, calculată de la data începerii efective a lucrărilor
D. Termenul de valabilitate al autorizației este de 24 luni / zile de la data emiterii, interval de timp în care trebuie începute lucrările de execuție autorizație.
Vreau sa aflu data de expirare a autorizatiei ,conform datelor de mai sus( nu am declarat inca finalizare lucrare)
va multumesc