Manevra de depășire prin încălcarea marcajului continuu

Manevra de depășire prin încălcarea marcajului continuu

Manevra de depășire prin încălcarea marcajului continuu este interzisă în codul rutier actual.

Astfel, conform cu regulamentul de aplicare OUG 145/2002 se interzice depășirea vehiculelor când pentru efectuarea manevrei se încalcă marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, iar autovehiculul circulă, chiar și parțial, pe sensul opus, ori se încalcă marcajul care delimitează spațiul de interzicere.

Ba mai mult, se interzice oprirea voluntară a vehiculelor în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjenește circulația a două vehicule venind din sensuri opuse, precum și în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în același sens ar fi obligați, din această cauza, să treacă peste acest marcaj.

Proiect de lege

Însă există în camera deputaților un proiect de lege prin care se dorește modificarea OUG 195/2002 pentru a permite efectuarea depășirii prin încălcarea marcajului continuu.

Conform cu inițiatorii acestui proiect de lege în forma sa propusă: prin manevra de depășire se poate încălca marcajul continuu, simplu sau dublu, care desparte sensurile de mers, pentru depășirea obstacolelor de orice natură, oprite, staționate sau care se deplasează cu viteză mai mică de 30 km/h, doar dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m.

Acest articol nou se propune a fi introdus în OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice. Însă inițiativa are multe probleme de depășit și nu pare a avea trecere în Senat, Guvern și unele consilii.

Senatul a respins deja proiectul de lege, ca de altfel și guvernul motivele fiind evident de simple și clare: marcajul longitudinal continuu este realizat pentru a siguranța traficului și a preveni evenimentele rutiere. Dat fiind faptul că aceste marcaje cu linii continue sunt executate în mai multe situații cu risc ridicat de accidente, introducerea unor excepții nu ar garanta fluidizarea traficului ci ar spori expunerea participanților la trafic la pericole.

Concluzii

Proiectul de lege este trimis la mai multe comisii spre raportare și avizare. Însă, după cum se poate observa, rezultatul va fi unul negativ. Este de înțeles, un astfel de proiect de lege pare a fi o idee bună și aparent justificat. Există situații în trafic în care întâlnim fie căruțe, tractoare, utilaje agricole și chiar autovehicule care circulă cu viteze mici. Uneori acestea sunt oprite sau staționează pe partea carosabilă, forțând participanții la trafic să încalce marcajul continuu. Însă problema nu se rezolvă prin exceptarea în anumite situații a restricției de depășire prin încălcarea marcajului continuu. Problema trebuie privită altfel, din sens opus.

Astfel, dacă cu toții ne străduim să înțelegem pe deplin principiile care reies din codul rutier, atunci vom întâlni foarte puține situații în care să fim nevoiți să încălcăm marcajul continuu. Este vorba de siguranța tuturor participanților la trafic, nu doar a noastră. Nu trebuie să fim nepăsători sau ignoranți doar pentru că ”o dată opresc și eu pe loc interzis”.

Dacă din motive tehnice mașina noastră nu poate circula cu viteze normale pe drumurile publice, putem apela la o platformă pentru a o duce la service. În loc să o tractăm, sau mai rău, să o folosim în uz personal circulând cu viteze improprii circulației de pe drumurile publice, nu arătăm că am înțeles spiritul codului rutier. Nu avem dreptul să facem ce vrem. Trebuie să privim și la interesul și siguranța celorlalți participanți la trafic.

Excepții

Există câteva excepții privind depășirea în regulamentul de aplicare OUG 145/2002, la art. 120 care spune:

Se interzice depășirea vehiculelor pe pasaje denivelate, pe poduri, sub poduri și în tuneluri. Prin excepție, pot fi depășite în aceste locuri vehiculele cu tracțiune animală, motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice, dacă vizibilitatea asupra drumului este asigurată pe o distanță mai mare de 20 m, iar lățimea drumului este de cel puțin 7 m.

Se pare că inițiatorii proiectului de lege s-au inspirat din această excepție.

Conducătorii auto sunt sancționați între 6 și 8 puncte de amendă și penalizați cu 6 puncte de penalizare atunci când se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulație la schimbarea direcției de mers prin viraj spre stânga conform cu OUG 145/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Leave a Reply

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.